Sunday, February 28, 2010

Kini Anda Boleh Menambah Ketinggian, Walaupun Selepas Akhil Baligh!

Kini Anda Boleh Menambah Ketinggian, Walaupun Selepas Akhil Baligh!

Tahukan anda bahawa 95% individu tinggi di dunia ini mempunyai ibubapa yang lebih rendah, dan mereka membesar melepasi ketinggian ibubapa mereka. Anda boleh mempengaruhi tumbesaran anda tidak kira baka mahupun ciri fizikal keturunan anda, atau apa sahaja yang dikatakan orang mengenai alat menambah ketinggian ini.

Bukti-bukti yang akan membuatkan anda terkejut, ternyata tulang yang kita miliki ini boleh berubah panjangnya tanpa dipengaruhi oleh faktor usia:

Percayakah anda, seorang perenang itu mempunyai torso yang lebih panjang? Sebagai contoh: perenang antarabangsa Michael Pelps, dengan ketinggian 6 kaki 4 inci, beliau memiliki torso bagi individu berketinggian 6 kaki 8 inci. Sukan renang merupakan sukan yang amat menyihatkan disamping boleh membantu anda untuk menambah ketinggian serta membuatkan tubuh badan bertambah sihat dan kuat.

Dalam sukan baseball, tangan seorang pitcher kebiasaannya 1-3 inci lebih panjang daripada tangan orang biasa kesan daripada latihan membaling bola baseball.

Aktiviti menendang dapat membantu pertumbuhan pada tulang kering pada kaki dan tulang paha. Steven Seagal, Van Damme dan Bruce Lee mempunyai kaki yang panjangnya melebihi badan mereka. Perhatikan juga pada Kick Boxer Thai, anda akan mendapati mereka mempunyai kaki yang sangat panjang. Hampir kesemua kick boxer mempunyai kaki yang lebih panjang satu atau dua inci dari kebiasaannya (1 inci = 2.54 cm, jadi hampir 5 cm!!)

Wanita dari kalangan suku kaum Karen mempunyai leher yang panjang. Leher mereka menjadi panjang kerana sejak kecil lagi anak-anak perempuan mereka dipakaikan gelung leher yang diperbuat daripada logam.

Jika hendak disenaraikan di sini terdapat banyak lagi fakta mengenai tulang boleh berubah kepanjangannya melalui pelbagai aktiviti yang dilakukan, antaranya: Pemain tenis mempunyai sebelah tangan yang agak panjang berbanding sebelah lagi, pengamal seni beladiri "Copeira" dari Brazil mempunyai kaki yang lebih panjang seperti juga Kick-Boxer, pemain bola keranjang mempunyai tubuh badan yang tinggi dan banyak lagi. Jadi tidak mustahil bagi anda untuk bertambah tinggi walaupun sudah akhil baligh :)

No comments:

Post a Comment