Sunday, February 28, 2010

Tahukah anda?

Tahukah anda?

Menurut kajian tumbesaran manusia Doktor Ichiro Kawaguchi dari Tokyo Research Laboratory of the National Health Department dan Doktor A. Kawata dari Universiti Kyoto, tumbesaran ketinggian manusia tidak berpandukan faktor baka semata-mata.

Ianya dipengaruhi oleh kesan hormon-hormon tertentu ke atas tumbesaran 26 tulang badan dan bahagian rawan (cartilageneous) pada 62 tulang bahagian anggota bawah badan. Rangsangan kelenjar pituitari akan menambah pengeluaran hormon yang akan menggalakkan pertumbuhan bahagian cartilageneous tetulang anggota bawah badan, seterusnya menyebabkan penambahan ketinggian.

Menurut terbitan Journal of Nurse Health Science [2002 Aug:4(3 Suppl):A4], kajian percubaan ke atas refleksologi kaki mendapati ianya meningkatkan kadar rembesan kelenjar pituitari yang meggalakkan ketinggian iaitu hormon pertumbuhan manusia. Didapati refleksologi kaki meningkatkan 'endorphin' (penderia keseronokan) serta mengurangkan kesakitan dan kekhuatiran di kalangan individu pelbagai peringkat umur.

No comments:

Post a Comment